Емоционален, успешен и полезен проект отчете Центърът за междуентически диалог и толерантност „Амалипе”. Той е под надслов „Заедно намираме решения: образователна интеграция в мултикултурна среда във Великотърновска област” и е реализиран в партньорство с Общината в старата столица, Сдружение „Стъпка по стъпка” и 14 училища в региона. Стойността на проекта е 607 624 лева. Той е одобрен по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”.
Основната цел на проекта е била да се създаде цялостен модел, при който педагогически екип, родители и ученици си взамодействат, за да намалят отпадането от училище, да подобрят резурултатите и да повишат мотивацията на децата за продължаване в следваща образователна степен. Нещо повече, той насърчава училищата да работят в мрежа и да си помагат взаимно, без значение на техния етнически състав, посочи Теодора Крумова, програмен директор на Центъра и ръководител на проекта.
Тя представи какво е свършено през двете години на реализация на проекта заедно с Галина Дечева, експерт по училищно развитие и образователните медиатори Стефан Стефанов и Ирена Михайлова.
Едно от най-големите постижения е било създаването на мобилен екип от логопед, експерт училищно развитие, психолози и модератори, които са посещавали училищата, които нямат такива експерти. Работили са със застрашени ученици, осъществили са над 1500 консултации и над 800 посещения в училищата.
Едва ли някой си дава сметка колко тежка и неблагодарна работа е тази на модераторите от местната общност, които често са били в действие не по 8, а по 24 часа, каза Крумова. Тяхната роля обаче е била изключително важна, защото са спечелили доверието на децата и родителите и това е било ключово за успеха на разработката.
По проекта са създадени 40 иновативни извънкласни дейности и 40 групи по фолклор на етносите. Обхванати са 726 ученици, от които около 600 от етническите малцинства.
Като постижение се отчита фактът, че от 2372 възпитаници на училищата, работещи по проекта, едва 0,26 % са отпаднали за учебната 2018/2019 година, което е доста под средния процент за страната.
430 родители са били включени в родителските клубове, 690 са били участниците в еднодневни родителски лектории и 400 – в изнесени родителски обучения. До март 2019 г. медиаторите са провели 1931 консултации, от които 690 са с родители на деца, които ги спират от училище. Над 100 са разрешените случаи на деца в риск от отпадане.
Зад сухата статистика се крие много работа и много емоции, каза Теодора Крумова. Така например в работата си психолозите са помогнали в няколко изключително тежки случаи на насилие в семействата и особено на сексуално насилие над деца. Експертите са успели да стигнат до дълбочината на тежки процеси, които са се развивали от години.
Едни от най-забавните и полезни моменти за децата са били заниманията им в извънкласни дейности – приложни изкуства, практични занимания с химия, спортни игри, туризъм, провеждането на зелено и синьо училище, обученията по народни танци.
Както всички наши проекти досега и този няма да спре с изтичане на срока. Търсим варианти за устойчивост на дейностите, защото те показаха, че са работещи, допълни директорката на „Амалипе”