Жители на област Велико Търново с голям интерес и много въпроси за новата магистрала „Дунав  – Егея”

М. Милчева

Близо три часа продължи снощи представянето на проекта пред обществеността, десетки въпроси бяха зададени за аутобана

Новата магистрала „Дунав – Егея” категорично ще повлия в положителна насока за икономическото развитие на област Велико Търново. Това стана ясно снощи, когато в Голямата зала на Община Велико Търново беше представен проекта за аутобана. Почти три часа продължи презентацията на управителя на дружество „Ларж Инфрастръкчър Проджектс” инж. Румен Марков, което е разработило проекта. Инж. Марков след това отговори на многобройните въпроси от страна на аудиторията.

Той обясни подробно откъде точно ще минава трасето в област Велико Търново и къде ще е връзката с АМ „Хемус“. Представи и новите пътища за свързване с АМ „Дунав – Егея”, а именно – Никюп, път I-5, Крушето; Ресен, Поликраище, Янтра, Драганово; обиколни пътища на Първомайци и Правда; пътен възел на автомагистралата и организация за автомобилното движение в Горна Оряховица; пътен възел Велико Търново и транспортно обслужване на Малки Чифлик; пътни възли Присово и Килифарево и свързване с главните и второстепенни пътища; преминаване през Прохода на Републиката; пътни възли и свързващи пътища на АМ „Дунав-Егея“ с гр. Елена и гр. Трявна. Тези свързващи отсечки ще позволят на жителите на цялата област да бъдат мобилни и да имат достъп до аутобана, а да не остават изолирани от трасето.

Презентацията включваше също свързаността между основните градове от направлението Север – Юг и времето за пътуване, финансирането на строителството на АМ „Дунав-Егея“ чрез публично-частно партньорство без да се ползват средства от държавния бюджет, както и сроковете за изграждане на магистралата с начало на експлоатация 2025 г.

Инж. Марков подробно изложи ползите от АМ „Дунав – Егея“ за област Велико Търново  и по – конкретно за общините Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, Полски Тръмбеш, Свищов, Стражица, Павликени и Елена, населените места в тези общини и бизнеса, изграждането на мултимодален център  край Горна Оряховица, и значението на автомагистралата като средство за икономическо развитие и увеличаване доходите на населението.

Идейният проект за магистралата Автомагистрала „Дунав – Егея“  е част от по-мащабния проект ABC+ De, който беше представен наскоро пред журналисти във Велико Търново.

По новата автомагистрала, която ще свърже Дунав мост с Маказа, разстоянието между тях ще се взема за 2 ч и 50 минути с лека кола и до 3 ч и 55 минути с товарни автомобили. Целта е да се преведе транзитния трафик в направление север – юг от Северна, Централна, Източна Европа и България към Гърция, Турция и Близкия изток, да се отвори нова търговска врата към Източното Средиземноморие. Дължината на цялото трасе е 367, 285 км, от които по-голямата част – 327, 865 км са на българска територия. Магистралата е предвидено да започва от Дунав мост при Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33 тунела, над 55 км мостове и виадукти и т.н. Заложена е реконструкция на границата Дунав мост и изграждане на два нови гранични пункта на Маказа от българска и гръцка страна.

Разрешената скорост е съобразена с новата наредба за пътищата, която позволява проектиране на скоростен път до 140 км/ч. вместо досегашните 120 км/ч.

 

Финансирането ще бъде изцяло на концесия, без да се влагат пари от държавния бюджет или от европейски фондове. Крайният срок на строителството е 2025 година. Водят се разговори с представители на българското и гръцкото правителства като проектантите се надяват до март 2020 г. да се подпишат споразумения и след това да започне изграждането. Възвръщането на инвестицията ще бъде от събиране на ТОЛ такси.

Управителят на „Ларж Инфрастръкчър Проджектс” изложи подробно и защо тази магистрала е по-изгодна от планирания високоскоростен път Русе – Велико Търново, чието изграждане беше обявено от правителството. Според него зависи дали  кметовете на общините в област Велико Търново ще предпочетат единия или другия вариант. По думите му преговорите с гръцкото правителство са в положителна насока, очаква се становище от българските управляващи, за да бъде даден старт на проекта.

Великотърновци попитаха как ще се избегне дублирането на двете трасета, какво ще се случи с тунела под Шипка, който вече е процес на изграждане, как ще се реши проблема с отчуждаването на земеделските земи, ще минава ли аутобана през обработваеми площи и как ще бъдат компенсирани  стопаните, сигурно ли е, че за новия проект има осигурен концесионер, който да поема финансирането и т.н.  Повечето от хората в залата се обединиха около мнението, че проектът е разработен много професионално, но изразиха опасения, че от „войната” между двете магистрали, може накрая да не бъде построена нито една от тях. Инж. Марков изрази убеденост, че държавата ще приеме изгодния за нея вариант частен концесионер да поеме финансирането на аутобана в размер на 1, 144 млрд. евро и така ще спести харченето на средства от бюджета. Той подчерта, че не са верни твърденията, че български фирми няма да участват в строителството. Обясни също и метода за овъзмездяване на собствениците като даде пример с Канада, където три оценителски фирми правят средна оценка, завишава се с 50 на сто и се изплащат на хората компенсации. По думите му, тунелът под Шипка ще обслужва само живеещите в района на Габрово и Севлиево, а останалите, пътуващи от Русе към Гърция, ще предпочетат да следват трасето на новата магистрала през Хаинбоаз, защото от там пътят ще е по-кратък.

Той призова хората да погледнат мащабно на проекта, който дава цялостно решение за икономическото развитие на региона.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *