Човек, велосипед, градски транспорт, автомобил – приоритетите на генералния план за движение за във Велико Търново

0

 

Разгорещен  дебат и рекорден интерес белязаха

общественото обсъждане на плана

 

Над два часа продължи общественото обсъждане на новия план за движение във Велико Търново, а в ритуалната зала на общината дойдоха рекорден брой хора. Срещата беше водена от зам.-кмета проф. Георги Камарашев, инж. Динко Кечев – шеф на дирекция „Строителство и устройство на територията“ и д-р инж. Христо Грозданов – от Института по транспортно строителство и инфраструктура, който ръководи екипа, изработващ плана за движение. В залата бяха граждани, експерти, архитекти, урбанисти, автомобилни инструктори, таксиметрови шофьори, общински съветници, предприемачи. Всички отговори обаче бяха уклончиви…

  „Разработваме варианти за  пешеходни зони и веоалеи. Ще направим място за всеки един субект на движението. Двете главни улици на града не са много далеч една от друга и трябва да има преки връзки между тях. Този план ще действа пет години и не сме планирали конкретни връзки с крайните квартали и околните селища, но е ясно, че такива на нужни“, призна инж. Грозданов. По думите му транзитният трафик през Велико Търново е ужасен, но бъдещите кръстовища ще го поемат. Облекчения ще дойдат и от магистрала „Хемус“, тунелът под Шипка и пътя Велико Търново – Русе. Отделно Северният пътен възел ще изведе потока от Горна Оряховица, ще има и буферни паркинги, гарантира шефът на екипа, който изработва плана.

 „Напълно споделям идеята за еднопосочни улици по бул. „България“ и бул. „Никола Габровски“, защото ако има преки връзки между тях, това няма да е проблем“, коментира Пламен Петров. Той е председател на комисията по транспорт и паркиране в местния парламент и съветник трети мандат. По думите му движението в болярския град не трябва да се разглежда като придвижване от точка „А“ до точка „Б“, а като  най-краткия и безопасен път.

„Какво мислите за хората, какво става с пешеходците, защото градът в центъра се задъхва от автомобили. Аз живея до театъра и къщата ви се пропуква от трафика“, реагира Анета Грозданова. Тя, както и десетки граждани, призова да се мисли повече за хората и да има места за велосипедисти и пешеходци.

Впрочем освен тази, другите две най-коментирани теми бяха за Стария град и Картала. Общинският съветник Нейко Генчев заяви, че старата част трябва напълно да се разтовари от автомобили и да се мисли стратегически как ще се поемат бъдещите туристи с оглед на факта, че Велико Търново вече има статут на историческа и духовна българска столица.

„В момента има огромни зони, които не са покрити по никакъв начин, с обществения транспорт. Много малък процент от него достига до Западната промишлена зона, Дълга лъка и другите квартали. Да не говорим за Света гора, до която не мога да стигна без автомобила си. Отчитате ли накъде ще се развива нашия град, вземате ли под внимание демографските процеси и развитието на Беляковец, Леденик, Шемшево, Шереметя и Дебелец, където живеят много хора, които обаче работят във Велико Търново“, попита друг гражданин.

След него думата взе народният представител Милен Михов. Той подчерта,  че екипът, който прави плана за движение има много тежка задача и акцентира на трите вида пътнипоток. Това са туристите, заради които буферните паркинги трябва да са много добре прецизирани, защото в момента този под „Царевец“ не играе никаква роля, идващите от сателитните селища, както и пътниците от вътрешноградския обществен транспорт.  Михов илюстрира морално остарялата градска линия с примера, че от 1989 г. поне шест автобусни линии ходят до Ректората на ВТУ, което по думите му вече няма смисъл.

Бомбата със строителния бум в кв. Картала беше другата тема, която провокира напрежение в  залата. Хората се оплакаха, че въпреки огромното строителство там няма тротоари и паркинги, в близко време ще се появят още хиляди автомобили, а ще има само сто гаражи.

„Аз съм инженер, говорил си тук, но не заем в каква посока ще вървим. Като излязат автомобилите от Старата част къде ще отидат. През 80-те години на Картала имаше само сто коли, а сега само на площада, където е автобусната спирка са толкова, а тук трябваше да има фонтани и да се разхождат майки с деца“, възмути се един от присъстващите.

Председателят на СБА Стоян Георгиев пък попита как въвеждането на екостикерите ще повлияе на генералния план за движение, тъй като общината ще трябва да решава екологичните зони на града. А според арх. Драгомир Йосифов на този етап темата за плана е по-скоро виртуална, защото не се коментират конкретни числа и статистика нето за пешеходци, нито за автомобили, нито за колоездачи.

Транспортната схема трябва да е свързана с взаимни отстъпки, пълно щастие няма в град като Велико Търново и не бива да даваме приоритет на едно или друго. Как ще затваряте улица за пешеходци?“, възмути се архитектът. Според него това ще доведе до сериозни километрични тапи и задръствания и ще усложни още повече ситуацията. Той посъветва разработчиците на плана да изследват специфичния търновски манталитет. На това пък инж. Грозданов отговори, че… 13 години е женен за търновка и е наясно с особеностите на местните нрави…

 

 

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *