Петър Стефанов: „Назряват протести в ресторантьорския бранш, държавата упражнява терор върху бизнеса ни”

М. Милчева

Проблемите в ресторантьорския и хотелиерския бизнес се увеличават  с всеки изминал ден, напрежението в бранша е много голямо и със сигурност ще се стигне до протести, ако държавата не преосмисли поведенението си към нас. Това заявява Петър Стефанов, председател на регионалната структура на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).  Той управлява няколко ресторанта и един хотел във Велико Търново, персоналът в неговите обекти е над 140 човека.

Петър Стефанов поема ръководния пост в местното сдружение на БХРА, защото е убеден, че само обединени хората в бранша могат да постигнат своите искания. През годините проблемите се трупат, всичко в мен се бунтува срещу несправедливостите и ще направя всичко възможно, за да се намери решение за бизнеса ни, казва Стефанов.

Както „Болярски новини” писа, едно от исканията на ресторантьорите е узаконяване на бакшишите, които да са около 10 на сто от оборота и при проверка от НАП да се посочва ориентировъчна сума. Иначе всяко разминаване в касовото отчитане и наличните средства у сервитьорите, дори да е стотинки, води до тежки санкции.

Проблемът с бакшишите обаче е само една малка част от всички трудности, пред които е изправен браншът, казва Стефанов. Той е категоричен, че „убиецът” на малкия и среден бизнес в България е високият данък добавена стойност (ДДС). Това  е данък, който не се „интересува” от печалбата на дадения обект. Има случаи, когато едно заведение работи на загуба, но ДДС си върви, защото е върху  принадената стойност. Аз имам идеи, които звучат революционно, но биха довели до разрешаване на този казус, посочва Петър Стефанов. Единият вариант е намаляване на ДДС-ставките в бранша. Още по-лесно би станало с  въвеждането на данък оборот, както е в САЩ, където този данък е между 5 и 7 процента. Това е елементарна система, но много улесняваща бизнеса. Всеки може да си направи сметката какви пари е завъртял през месеца и какво дължи като заплати, разходи за стока, за други данъци и и т.н.

Сега ДДС е 20 процента и го начисляват, но той влиза към общия оборот. С тях плащаш всичко и на края на месеца не ти остава нищо. Теглиш кредити, търсиш заеми…

Абсолютно всички от бранша са за тотална смяна на данъчната система или за сериозно намаляване на ДДС за заведенията. Нашата принадена стойност е много висока. Дори да се вдигнат цените на стоките и услугите, се качва и ДДС-то. А като вдигаме цените, естествено, ще има отлив от клиенти, обяснява ресторантьорът.

За да се случи тази и други искани промени, всички от бранша трябва да сме единни и да осъзнаем, че сме от едната страна на барикадата. От другата страна е държавата с нейните драконовски рестрикции, проверки, глоби. Един проверяващ влиза, друг излиза от заведенията – данъчни, РЗИ, пожарна, Инспекция по труда. Ние сме непрекъснато в режим на проверки. Това си е чист терор, категоричен е Стефанов.

Проблемът с кадрите в бранша е широко известен и той е валиден за почти всички структури на икономиката. За да задържат хората си ресторантьори и хотелиери са принудени да вдигат заплатите, което допълнително утежнява положението на бизнеса.

В очите на хората ние сме чорбаджии, които само се чудят как да печелят и да не плащат на държавата. Реално ние сме браншът, който плаща на държавата най-много. Всеки един от работещите в  нашия изнес издържа един пенсионер, или един държавен служител, казва Стефанов.

Друга явна несправедливост, която спешно трябва да бъде поправена, е разполагането на автомати за кафе, вендинг автомати за напитки и денонощни витрини пред магазини по улиците. Обикновено кафе автоматите се поставят точно до заведенията. Е, как да се конкурираме с кафе на съмнително качество, но три пъти по-евтино, доставено от човек, който не плаща данък, не плаща заплати на работници? Такова чудо няма никъде по света! Кафе и вендинг автоматите в чужбина са в болници, офиси, големи учреждения, пансиони, административни сгради, но не и по улиците, посочва Петър Стефанов. Според него, ако Общината иска да стимулира местния бизнес, трябва спешно да вземе мерки с ограничения за поставянето на  подобни съоръжения по улиците.

От БХРА настояват също работодателите да имат право на персонални санкции към служители за неиздаване на касови бележки. Има много случаи на сервиьори, които умишлено не чукат касов бон с цел да направят мръсно на шефа си, а ние нищо не можем да направим, казва Стефанов. Той е убеден, че в нашата държава работниците реално имат почти неограничени права за сметка на работодателите  си и посочва пример, че за да уволни свой служител, който е хванат в злоупотреби, трябва да се премине през куп бюрократични стъпки – предупреждения, протоколи и т. н.

Друга промяна, за която ще настояват от бранша, е да се прекрати запечатването на заведения за неиздаване на касови бележки. Има случаи, когато за немаркирано кафе за 2 лева, от които държавата губи около 30-40 ст., се затваря обект, който реално ще плати на хазната поне 5-6 000 лева ДДС, ако работи. Да, трябва да има контрол, но нека той да е осмислен и да не пречи на бизнеса, казва Стефанов.

Напрежението около тези и още куп несправедливости расте и е напълно възможно скоро да преминем към протести, посочва шефът на местния клон на БХРА. Първоначално протестите ще са символични с жълти жилетки, които ще носи персоналът на всички заведения. Следващата стъпка е затваряне на обектите – първо за ден, после за месец. Тогава сигурно държавата най-накрая ще ни обърне внимание, казва Петър Стефанов.

От гледна точка на дългия си и богат опит в системата, той е убеден, че заведенията във Велико Търново са на изключително високо ниво – и като интериор, и като меню. Няма град не само в България, но и в съседните държави, с толкова хубави ресторанти и хотели, категоричен е Стефанов, който прави оценката на база широките си наблюдения от пътуванията по света. Ние предлагаме изключително разнообразие от продукти – пилешко, свинско, риба, интернационална кухня, както и български рецепти. Хотелите ни са на сравнително ниски цени, а условията в тях са много добри. Доказателство за това са оценките в сайтове за настаняване, които традиционно са много високи за търновските обекти.

Градът ни е с уникална архитектура, история, атмосфера. Трябва обаче да се работи за рекламата на Велико Търново по света, защото тя не е достатъчна, твърди Петър Стефанов.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *