Шапките на търновката Биляна Борисова – грейнаха в списанието – законодател на модата „Voque“

0

Жулиет Бинош се снима с шапка на Биляна в главната роля във филма „Никой на иска нощта“ през 2016 г.

 

Биляна е родена във Велико Търново, завършва археология и през 1998 г. заминава за Испания, където прави докторантура по археология, но междувременно открива страстта си към шапките. Установява се трайно в Мадрид и изучава занаята от известната мадридска дизайнерка Ana de la Guerra и веднага започва да печели конкурс след конкурс. Произведенията на болярката са представяни на модните седмици в Лос Анджелис, Лас Вегас и Париж. Преподава дизайн на шапки в Ирландия и Австралия. Друг любопитен детайл около кариерата на Биляна е, че шапките й са носени от Жулиет Бинош в главната й роля във филма „Никой не иска нощта“, който има четири награди на испанската филмова академия „Гоя“, между които и първа – за костюми и шапки.

Биляна е член на шапкарската гилдия, а таланта й не остава незабелязан и от водещите модни списания. Няколко статии й посвещава и българското издание „Капитал“. Пред него тя споделя как се е вдъхновила още като дете за това да прави шапки. Когато била много малка, в старинната къща на приятелка на майка й е намерила много дрехи и модни аксесоари от началото на миналия век. Биляна останала поразена от деликатността и елегантността им . На фона на грубата и неестетична действителност на соцвремената те й се сторили като приказни, а този първи досег с изяществото им останал в паметта й.

За зимните си шапки Биляна използва филц, тъй като този материал има много разновидности с различи качествата. Впрочем това определя и разликата в цената на завършения продукт. Най-евтин е филцът от овча вълна, който е доста твърд и по-труден за работа от по-луксозния плюшен филц (fur felt). Ако иска да изработи по-деликатна шапка, с много гънки и по-особена форма, търновката използва висококачествен материал – плюшения филц, който се прави от заешка вълна и се използва за шапки, които се изработват на рък. Този материал също има много разновидности, различни по деликатност, блясък и дължина на косъма. В първоначалното си състояние филцът е безформен. За да добие желаната форма, се обработва със специална течност, която го втвърдява или колосва. Най-важният ход, преди да се остави да изсъхне, е да се изглади върху специален дървен калъп с формата на желаната шапка. Всъщност това е най-съществената и скъпа част. Всеки един от тези калъпи е доста скъп, използва се един за периферията и друг за върха на шапката, като разбира се, могат да се комбинират различни модели, обяснява Биляна.

Търновката с френската кино икона. Снимка: интернет

По думите й при летните шапки разнообразието в материалите е огромно. Тя  използвам предимно sinamay, който се произвежда от влакното на абака, вид бананово дърво от Филипините. Материалът е лек, може да се боядиса и в домашни условия и изложен на пара, става много елестичен и лесен за обработка. Други много използвани материали за летни шапки са коприна, плюш, влакна от канабис, плитки от слама. За украсата на шапките си тя използва предимно пера и цветя от коприна, които се правят също на ръка.

Биляна казва, че най-хубавата шапка е тази, която кара човек да се чувства различно, но не като на бал с маски. Според нея всяка дама трябва да се съобразява с характера на събитието, с това какви са останалите присъстващи, с тоалета си и не на последно място – с възрастта си. За носенето на шапки и аксесоари за главата съществува вековен протокол, който не бива да се нарушава. В противен случай се създава впечатление за липса на вкус и стил. Не може на едно вечерно събитие да се носи капела с периферия например, те са предназначени само за през деня….

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *