Тоалетната хартия, която се превърна в „икона“ на масовата паника, се родила в Китай през 1391 г.

Истерията да се запасяваме с тоалетна хартия не пропусна и Велико Търново веднага, след като беше обявено извънредното положение заради коронавируса.  Първите големи количества бяха изкупени в големите вериги магазини, но и рафтовете в кварталните бакалии вече се опразват от тази стока.

Тенденцията се развива бързо във всички страни, засегнати от заразата. За криза на скъпоценните рула разказват жители на Англия, Австралия, Франция…

Анализатори от цял свят се опитват да обяснят този феномен. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, казва той. „В други бедствени условия, като наводнения, можем да се подготвим, защото знаем от колко стоки се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо.“ „Когато влизате в супермаркет, търсите стоки със стойност и големи обеми“, добавя той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетна хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

За да разсеем малко напрежението ви предлагаме любопитни данни от историята на това човешко изобретение. Оказва се, че то има своето начало още в дълбока древност…

Древните гърци са ползвали камъни и парчета глина, докато римляните са си служили със специална пръчица, на чийто край била поставена гъба, уголемяваща се в солена вода.

Хартията е изобретение, което се появява на бял свят през II век пр.н.е. и идва от Китай. Именно от там произлизат и първите сведения за използването на тоалетна хартия.

За първи път тя е въведена през 1391 г., за да задоволява нуждите на китайските императори. Специално за император Хуну и неговото семейство са били произведени 15 000 меки и ароматизирани листа хартия с размер 60 на 90 см. По същото време хората в Европа са използвали слама, сено, трева или стари парцали.

Първите заселници в Америка пък са си служили с листата на царевицата, а впоследствие днешният вестник се е превръщал в утрешната тоалетна хартия. Така например всяко издание на американския алманах Old Farmer’s Almanac, съществуващ от 1792 г. насам, е имал специална дупка, позволяваща окачването му в санитарно помещение, за да може да бъде използван като тоалетна хартия.

1857 е годината, в която нюйоркският предприемач Джозеф Гайети въвежда първата пакетирана тоалетна хартия, която нарекъл „терапевтична хартия“. В един пакет имало 500 листа на цена 50 цента. Гайети бил толкова горд с изобретението си, че на всеки лист стояло неговото име.

1871   – Патентът за тоалетната хартия, такава каквато я познаваме днес, е издаден на 25 юли и принадлежи на американеца Сет Уилър.

1872  – Създадена е хартиена фабрика Кимбърли-Кларк (Kimberly-Clark). Днес тя е една от най-големите компании, създаващи продукти за лична хигиена предимно от хартия.

 

Около 1880  – Въпросът кой за пръв път е започнал да навива тоалетната хартия на рула е спорен. Според някои източници пръв е бил Сет Уилър и компанията му Albany Perforated Wrapping (A.P.W.) Paper Company през 1877 г., а според други е била компанията за хартия Scott Paper Co. през 1880 г. Последната се е срамувала от продукта си и не е поставяла името си върху него.

1925   Компанията за хартия Scott Paper Co. е обявена за водеща в света.

1928   Първата фабрика за производство на тоалетна хартия в Европа. Основана е от немския предприемач Ханс Кленк в град Людвигсбург.

1932   Въведена е познатата ни и до днес опаковка, съдържаща 4 рула тоалетна хартия.

1942   Във фабрика за хартия във Великобритания се произвежда първата двупластова тоалетна хартия.

1973   Първият недостиг на тоалетна хартия е бил в Америка, след като на 19 декември телевизионният водещ на популярното „Вечерно шоу“ Джони Карсън, се пошегувал, че тоалетната хартия ще изчезне от супермаркетите. На следващия ден сутринта 20 млн. души, които гледали предаването, се втурнали в магазините и на практика изкупили всичката тоалетна хартия. Отнело цели 3 седмици този ценен продукт отново да се появи по рафтовете на супермаркетите.

1991   Американската армия използвала тоалетна хартия, за да маскира свой танк в Саудитска Арабия по време на войната в Персийския залив.

1995   Сливане на компаниите Кимбърли – Кларк с компанията за хартия Scott Paper Co.

1999   Създаден е виртуален музей на тоалетната хартия.

2001   За пръв път е била въведена навлажнена тоалетна хартия в Америка от Кимбърли – Кларк.

2001   Създадена е енциклопедия на тоалетната хартия, като част от уебсайта www.ToiletPaperWorld.com. Един от създателите на този уебсайт пръв започва продажбата на тоалетна хартия по интернет.

Проучване, направено от Кимбърли-Кларк, сочи, че 61 % от хората използват тоалетната хартия и за забърсване на носа, 17 % пък почистват с нея, ако разлеят нещо, а процентът на жените, които си махат грима с тоалетна хартия е 8. Тоалетната хартия намира приложение и при 7 % от хората, които бършат огледалата си с нея, докато 3 % я използват за да почистят ръцете/лицето на своето дете. Това средство за хигиена е популярно още и при покриване на тоалетната чиния и при почистване на очила.

Както и с повечето неща в живота, които често не оценяваме, докато не останем без тях, сещаме се колко е ценна тоалетната хартия, едва когато забележим, че такава липсва. В голяма част от света, рулата с меката хартия са все още лукс, като по-малко от 30 % от хората ги използват.

Тоалетната хартия не е често тема на разговор, а за някои е дори срамно да се обсъжда, но несъмнено тя е удобно средство за поддържане на хигиена. Фактът, че според проучване, 49 % от анкетираните биха взели руло тоалетна хартия със себе си (освен храна), ако попаднат на самотен остров, говори сам по себе си.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Content is protected !!