Тъкачка от Миндя предизвика интереса на стотици посетители на Панаира на занаятите в Пловдив

0

Мила Милчева

Тъкачка от великотърновското село Миндя предизвика интереса на стотици посетители на ежегодния Панаир на занаятите, който се проведе от 2 до 5 юли в Пловдив. Над 70 майстори и калфи показаха пъстротата на повече от 20 български занаята, като демонстрираха своите умения пред жители и гости на града под тепетата. Те твориха на главната улица, където беше създадена импровизирана занаятчийска чаршия. Целта на проявата е опознаване на културното ни наследство, запазване на българската идентичност и традиции, част от които са занаятите.

Художествени тъкани, тъкачество, дърворезба, изделия от кожа, ножарство, художествена керамика, грънчарство,  плетиво, шапкарство, национални кукли, народни музикални инструменти, кошничарство, накити, гравьорство  бяха малка част от занаятите, които върнаха посетителите на Панаира към древните времена.

Голям интерес по време на събитието предизвикаха творбите на 42-годишната Ренета Грънчарова от великотърновското село Миндя, която представи старинния занаят тъкачество.

Малки и големи се спираха при чаровната тъкачка, която с удоволствие обясняваше тънкостите на тъкачеството, спецификата на стана и как точно се „раждат” нейните творби.

 

Всичко започна преди повече от 25 години. Завърших профил „Текстил”  – изобразително изкуство, в училище „Емилиян Станев” във Велико Търново. При г-жа Стоянка Робова се научихме да тъчем на вертикален стан, спомня си Ренета. На този стан се правят основно чипровски килими. Той е доста по-бавен като работа, защото е без педали, няма совалки, всичко се набира на ръка. Там изтъках първите си пет пана. Още от тогава се запалих по тъкачеството. Това стана мое хоби, но постепенно спрях, защото разбрах, че няма как да се реализирам само с тази дейност. По онова време хората не се интересуваха толкова много от подобен тип изработки, затова се наложи да работя други неща, разказва Ренета.

Преди няколко години в България започна възраждане на интереса към занаятите, стартираха различни фестивали, изложения и др. Майката на Ренета гледала предаване по една от националните телевизии, в което представили работата на тъкачката Лидия Раева. После намерила контакт с нея и се свързала с молба да помогне на дъщеря й да си възстанови знанията и уменията на стана, особено със сноването. Така Ренета се върнала към своята любов – тъкането.

За работа на на хоризонталния стан се учила от  големия майстор тъкач  Веселин Фесчиев.

Освен черги, Ренета изработва пана, раници, чанти, торбички… Сега има идея да прави и съвсем малки сувенири. Почти всичките  й творения са с етно мотиви.

Много време ми отнема, за да да чета, да проучвам и да разгадавам тайните на старинната орнаментика. Това е море от познание, в което всеки детайл има значение. Вълнува ме това, че навремето българските жени са втъкавали в своите изработки мечтите си за бъдещето, за по-добър живот, за любов, за деца, род, семейство, признава тъкачката…

Материалите си тя доставя от предачна фабрика , за някои от творбите си използва естествения цвят на вълната, за други – багрени прежди. От там нататък е въображението и вдъхновението  в съчетаването на мотиви и цветове.

Като едно от своите постижения, Ренета отчита пресъздаване на картини на Владимир Димитров – Майстора на свои пана. Радва се също и на торбичките, раниците и чантите с етномотиви, които всяка жена може да съчетае със свой тоалет.

Жената живее и твори в къщата си в село Миндя. Много се зарадвах, когато Стефка Попова – сътрудник в Народно читалище „Развитие 1893“  ми предложи да представя културната институция на Панаира на занаятите в Пловдив, казва Ренета.

Надявам се читалището в Миндя да разшири дейността си с различни и разнообразни събития и инициативи. Предвиждаме една такава проява да бъде уоркшоп, който аз да изнеса, за да се запозная хората с тъкачеството като занаят,  а ако искат, да пробват сами да изработят нещо, допълва тя.

 

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *