Първокласници в Павликени откриха ДНК-то на… банан

0

 

 

ДНК-то на банан отделиха и наблюдаваха първокласници от Павликени. Те са част от участниците в интерактивен проект за повишаване на интереса на науката, който се осъществява в пет училища в общината и още две в община Сливен.

Чрез интерактивни и забавни експерименти деца от първи до четвърти клас научават основни физични, химични и биологични принципи, какво е науката и как се правят опити. Така се подсилва и стимулира тяхното любопитство към кариера в научната сфера. Проектът се състои от увлекателни дейности – презентации с експерименти наживо в училищата, предоставянето на научен комплект, с който децата могат да направят три експеримента вкъщи, както и създаването на поредица он-лайн видеа с опити, които учениците могат впоследствие да тестват.

Проектът “Младият учен” е създаден от сдружение „Вокс Туа“, което се стреми да ангажира, образова и да дава възможност за изява на деца и младежи. Проектът е изцяло финансиран от Посолството на САЩ в България.

Обхванати са ученици от пет училища в община Павликени – СУ „Бачо Киро“ – Павликени, ОУ „Св. Климент Охридски” – Павликени, ОУ „Бачо Киро” – Бяла Черква, ОУ „Св. Св. Кирил и Методи” с. Батак и ОУ „Филип Тотю” с. Върбовка. В тях вече протичат експериментите наживо в класните стаи. Децата участват активно в заниманията с предоставени материали като в процеса на изпълнение се представят опростени концепции и терминология, директно свързани с приложения материал.

В опита „ДНК на банан“ децата могат физически да наблюдават ДНК-то на банан и научават биологични концепции като растителна клетка, нейната структура и ДНК-то като основна биологична единица.

Другият опит, който се представя пред децата е свързан с физиката – „Цветна кула“ от течности с намаляваща плътност. Експериментът е атрактивен и забавен начин да се научат фундаментални физични концепции като плътност и принципа на Архимед.

Двете водещи личности в проекта са председателят на сдружението Луис Ломели и водещият на експериментите Георги Иванов.

Луис има повече от 15 години опит в образованието и младежкото развитие из целия свят. Като доброволец в Корпуса на мира за 2.5 години в България той развива страст към воденето на проекти, които целят да вдъхновят деца и младежи към постигането на техния пълен потенциал и към оказването на позитивно въздействие върху тяхната общност.

Георги е ученик от 12 клас в Софийската математическа гимназия с няколкогодишен опит по международни състезания, образователни дейности и панаири в областта на науката.

„Проектът има за цел да вдъхновя деца от ранна възраст да развият страст към кариери в сферата на STEM (наука, технологии, инженерство и математика). Посредством експериментално-ориентирани курсове, научни комплекти и YouTube видеа проектът се стреми да мотивира децата към науката и да развие умения в правенето на наблюдения, създаването на научни доклади и оценката на резултати за изпълняването на иновативни решения: основни и необходими елементи на професионалното развитие“, обяснява Георги.

В края на презентациите всеки ученик получава научен комплект, който може да бъде отнесен у дома, с пълни инструкции за изпълнението на експериментите вътре в него. Това ще създаде прекрасна възможност за участието на родителите в учебното развитие на своето дете. Всеки ученик ще разполага с материалите за изпълнението на три различни експеримента, създадени от Георги Иванов. Освен всички необходими материали за тяхното изпълнение са предвидени и подробни упътвания с образователна информация. Комплектите предоставят перфектната възможност за ангажиране на родителите и създаването на забавна образователна обстановка у дома.

Сред домашните опити е и релевантния в днешно време биологичен опит за наблюдаване на „Колонии от бактерии“. С предварително подготвени хранителни блюда на петри, децата могат да изследват колко бактерии се „крият“ по различни повърхности. Методът е основна практика в микробиологията и предоставя действителен досег с бъдещата работа на учен. Показателен е за принципи на хигиена и стерилност, релевантни в съвременния контекст на COVID-19.

В другите два домашни експеримента децата ще научат какво е „верижна реакция“ при създаването на „еластична“ верига от пръчици и ще видят „Хроматография на бонбони“ и свойствата на цветовете.

За да се стимулира устойчиво развитие на децата, „Вокс Туа“ ще създаде 10-15 оригинални видеа в You Tube с нови експериментални идеи, които децата ще могат да изпълнят у дома с подръчни материали. Пълни инструкции по експериментите ще могат да бъдат безплатно свалени от сайта на „Вокс Туа“.

Всеки видеоклип ще е под формата демонстрация на забавен и образователен научен експеримент, който участниците и техните родители могат да направят от вкъщи с ограничени ресурси.

„“Вокс Туа“ вярва, че ученето е постоянен процес и не изискват пари, а единствено желанието на човек да се учи и да се стреми да бъде своята най-добра версия“, казва председателят на сдружението Луис Ломели.

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *