Явор Божанков: „Катастрофите на пътя през Арбанаси са се увеличили многократно след ремонта на пътя“

0
125375840_696787124292537_2828883576296686011_n

След ремонт на пътя Велико Търново – Горна Оряховица през село Арбанаси, извършен през 2017-2018 година, пътните инциденти на отсечката са се повишили многократно. Това заяви днес народният представител от БСП Явор Божанков, който представи резултатите от инспекция по пътна безопасност, обобщени в доклад. Той е изготвен от експерти от неправителствената организация „Европейски център за транспортни политики“, които на място със сертифицирана апаратура и специализирана техника са извършили анализ на пътя. Специалистите от Центъра са правили анализи и на трасетата до Своге и в Кресненското дефиле, които също са с много пътни инциденти.

След ремонта, завършен през 2018 година, пострадалите от катастрофи нарастват в пъти, посочи Божанков. Почти всеки ден има ПТП. Това ме провикара да изискам информация от КАТ, статистика и данни за катастрофите, както и документи за възлагане на ремонта и неговото изпълнение. Не съм експерт по пътна безопасност, затова предадох цялата информация на специалистите, които направиха доклада. Той вече изпратен до всички компетентни органи. Не търся конфронтация, а решение на общ проблем, подчерта народният представител. По думите му дефицитите на трасето са много, а човешкият живот е недопустима цена за мобилността през 2021 г.

В доклада не са правени лабораторни анализи, оставяме това на компетентните органи, посочи депутатът.

Ремонтът през 2017-18 година е с цел отстраняване на проблеми, свързани с пътната безопасност и намаляване на риска от инциденти. Данни за травматизма, предоставени от КАТ сочат, че през 2015 година  на трасето са станали 34 ПТП, от които 4 тежки, с осем ранени и 0 загинали. След ремонта през 2019 година ПТП-тата вече са 42, тежките са 13, ранени са 23-ма, 1 е загинал. Травматизмът в отсечката е нараснал в пъти. Целта на ремонта не е постигната, въпреки твърденията на МВР, че той подобрява пътната безопасност, сочат анализите на експертите. Те не са съгласни с твърденията на КАТ, че  експлоатационните характеристики на пътя са значително подобрени и сочат като доказателство ограничението на скоростта на  40 км. в час. Причините за инцидентите според МВР в 99, 5 % са по вина на водачите, като в 90 на сто от случаите става дума за несъобразена скорост. Според експертите обаче пътните условия са причина за често допускане на грешки, както според тях нито едно ПТП не се е случило заради превишена скорост.

Във фокусите на доклада е покритието на пътната настилка. Пътят е с по-голяма надморска височина и денивелация. Според анализите на експертите, извършени на място, и сравняване на пътя преди и след ремонта, е видимо, че при старото трасе е използвана по-едра фракция, която е осигурявала по-добро сцепление при лошо време.

След валежи сега се наблюдава вода по пътното платно, отводняването не е добро и в много участъци инженерните решения за отводняване не са ефективни. Това създава риск от ПТП дори за опитен водач, сочат констатациите в доклада. Според експертите  отговорността се прехвърля на водачите, които трябва да съобразят скоростта си с пътните условия, но реално те не са виновни за лошото проектиране и изпълнение.

Има много пропуски и по отношение на пътните знаци, липсват такива за предимство, има дори спирка на градския транспорт в самото кръстовище, рекламни табели закриват някои от знаците, цитира още данни от доклада Явор Божанков.

Нарушения са били открити и при поставянето на маркировката –измервания със специализирана апаратура са показали, че отразяването на светлината не е достатъчно добро, маркировката се е износила, или е некачествена, но е в пъти под нормите за светлоотразителност.

По отношение на мантинелите, които са много важни, също има разминавания с изискванията на Агенция „Пътна инфраструктура”. Според нея е недопустимо между пътното платно за движение и ограничителната система да се изграждат бордюри, канавки с разлика във височината по-голяма от 7,5 см, а такава на пътя през Арбанаси има и то с височина над 15 см.

Тези данни доказват, че целите, които са заложени в ремонта, не са постигнати. Инцидентите не само не са намалели, а напротив, значително са се повишили. Не е правен одит по пътна безопасност в самия проект, и така при така изградената инфраструктура дори опитни водачи могат да допуснат грешки, подчерта Божанков.

По думите му тези проблеми няма да бъдат решени с поставянето на триноги от страна на МВР за контрол на скоростта.

Всички направени констатации  в доклада вече са изпратени до МРРБ, Агенция „Пътна инфраструктура” и Държавна агенция за безопасност на движение по пътищата. Очакват се техните отговори и реакция.

Като народен представител Божанков ще направи предложение по Закона за държавния бюджет да се отделят средства и да се направи оценка на пътната безопасност на отсечката. Народният представител призова компетентните органи да вземат отношение по наболелия проблем и призова водачите да спазват правилата за движение и да не шофират с превишена скорост.

В съвременните условия трафикът няма да намалява, той става все по-интензивен, затова инфраструктурата трябва да е на ниво, подчерта Божанков.

 

Докладът може да бъде видян на

https://dox.abv.bg/download?id=cd6e0355b2&fbclid=IwAR2ul_4bL2BM2qYkZ2HFzPWH-L8thO6ddVhIudMql__s5wdIA-4AkH82AEk

 

 

 

 

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *