Преподавател от ВТУ, прекарал  COVID 19, дава ценни съвети за здравословно емоционално преминаване през заразата

Coronavirus economic impact concept image

Ценни психологически съвети за здравословно емоционално преминаване през заразата от коранавирус дава преподавателят в катедра „Психология” във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” д-р Иван Кирилов Иванов.

Психологът е роден във Велико Търново, завършил е магистратура по социална и клинична психология в Софийския университет „Св. Климент Охридски”, практикуващ психолог е, развива консултантска и психотерапевтична дейност в София. Доктор по политически науки от Нов български университет. Наскоро стана ясно, че той също не е бил пощаден от вируса и описва състоянията, през които е преминал и начините за справяне със страха от заболяването.

Вече сме ден 15 от първите симптоми на COVID, чувстваме се много добре и е време за равносметка. Физическите симптоми няма да ги коментирам, всичко си е по реда му: температура, болки в главата, тялото и кожата, разстройство, повръщане, кашлица, липса на обоняние и апетит. Нищо ново, посочва Иванов.

По думите му новото е около спецификата на психологията на боледуването.

Усещането е за симптомен маратон и крайни амплитуди на състоянието (рязко влошаване и рязко подобряване), което те хвърля в объркване и рязко подменя надеждата за бързо оздравяване с отчаяние и депресия.

Дългата продължителност на боледуване и усещането за смъртна опасност на вируса (вече имаме масова психоза), създават прекомерна тревожност и паника, която към 10 ден преминава в изтощение и депресия. Това е и един от психосоматичните фактори, които спомагат допълнително за развитие на пневмонии точно в този период.

Емоционалната крива на страданието преминава през: гняв (или отричане), объркване, договаряне, паника/отчаяние, изтощение, облекчение (при естествено развитие и отшумяване на заболяването);

Ключови според мен са 3-4 ден – тогава сякаш болестта се приема и има договаряне и надежда, че при спазване на определен режим ще има позитивно развитие; 7-8 ден – когато обикновено симптомите се завръщат изненадващо и се появява паника и отчаяние; 11-12 ден – когато сякаш се отпускаш меланхолично като или се успокояваш, или влизаш в последващи тревожно-депресивни страхове за бъдещето, посочва д-р Иванов.

Според него всеки човек има личен психологичен стил на боледуване, което значително допринася за начина по който ще интерпретирате симптомите и ще прекарате психически боледуването. Важно е да не подценявате или отричате страданието, да не се фиксирате прекалено върху различни симптоми, да не прибързвате с нищо, съветва психологът и подчертава, че всичко е въпрос на мяра, на вътрешно спокойствие, на дисциплина и на доверие към специалистите, които ви дават съвет или лечение.

Важно е и да приемете, че ще има периоди в които ще се обърквате, ще сте гневни, ще изпадате в отчаяние, но генерално не трябва да губите надежда и доверие в тялото си, че ще се справи, казва още преподавателят във ВТУ.

Той дава и няколко препоръки за здравословно емоционално преминаване през заразата:

– въобще не мислете откъде сте прихванал заразата – както вече стана ясно, вирусът е по-комуникативен от нашия разум и този въпрос няма никакво отношение към оздравяването;

– доверете се само на 1 лекар при консултирането, и не се прехвърляйте от медик на медик в търсене на идеалния съвет;

– в „светлите“ периоди не си мислете, че оздравявате, а продължавайте да почивате и се лекувате активно, поне до 14 ден;

– не четете никакви интернет форуми или групи за лечение и самолечение, паниката ви е гарантирана;

– опитвайте се да давате информация и подкрепа на ваши роднини или приятели по телефона, така ще подпомагате и себе си;

– доверете се на тялото си и му вярвайте, че няма да ви предаде;

– накрая (около две седмици след 14 ден) задължително си направете пълни кръвни изследвания и снимка, за да сте наясно с финалната картина;

– като цяло доверявайте се на факти и на вашия лекуващ лекар, а не на това какво казват другите във форумите или по телевизията.

Преди всичко се пазете, а ако вирусът дойде се нагласете, че вашето боледуване си е уникално и в голяма степен оздравяването зависи от начина по който психически ще се държите и ще преболедувате тази гад.

Ние в семейството вече сме относително здрави и сме благодарни на всички, които звъняха и ни подкрепяха по време на боледуването. Точно тази подкрепа беше ключова, казва в заключение психологът и изказва специални благодарности на д-р Сибила Маринова от МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов” за спокойствието и безценните съвети.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Content is protected !!