100 % от железопътната мрежа в България ще бъде модернизирана до 2050 година

НВУ и „Национална компания „Железопътна инфраструктура“ подписаха договор за сътрудничество  

Договор за сътрудничество между Националния военен университет „Васил Левски“ и Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура“ подписаха днес  началникът на НВУ бригаден генерал Иван Маламов и инж. Красимир Папукчийски, генерален директор на НКЖИ.

Съгласно договора в Националния военен университет ще се подготвят и обучават кадри за нуждите и по заявка на Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Ангажимент на Университета е и да организира и курсове за следдипломна квалификация за повишаване на квалификацията на служители на Държавното предприятие. Съвместно  ще се организират и осъществяват  научноизследователски и приложни изследвания, експертно-консултантска и информационна дейност при реализирането на взаимноизгодни проекти. Националната компания „Железопътна инфраструктура“ ще предоставя материално-техническа база за стаж на обучаемите.

НКЖИ съществува от 2002 година и е правоприемник на СУ „БДЖ”. Компанията управлява над 6500 км. железопътна мрежа, 270 гари, над 300 тунела, около 100 мостови съоръжения. Тенденцията и целта е жп транспортът в България да стигне нивото на европейските държави, посочи инж. Папукчийски. НВУ подготвя едни от най-добрите, качествени и дисциплинирани кадри, които могат да се прелеят в нашата система, допълни той.

До 2050 година ще продължи модернизацията на системата, като инвестиционните програми в европейски мащаб са много сериозни. Тенденцията е всички тежкотоварни камиони и превози, които се осъществяват с тирове, да бъдат качени на влакове. Трябва да бъдем готови с инфраструктурата си, за да приемем това предизвикателство, каза още генералният директор на компанията. НКЖИ е на второ място по привличане на европейски ресурс след Полша.

Ако до 2004 година инвестициите в компанията са били между 30 и 40 млн. лева, в момента националният ресурс, който се отпуска от държавата, е около 140 млн. лева. От 2006 година привлеченият европейски ресурс надхвърля над 4 млрд. лева. Поне още толкова се очаква да се привлече и в следващия програмен период. Идеята е до 2050 година да бъде модернизиранана 100 процента основната железопътна мрежа, която е в порядъка на 4000 километра. До момента са изградени почти 800 км. нова железопътна магистрала, това е връзката сръбска граница – Бургас-пристанище- турска граница.  През последните години се обръща внимание на Северна България, защото дисбалансът в инфраструктурата става много голям. От м.г. са стартирани дейностите по подновяване на отсечката Русе –Каспичан, която е 140 км. В гара Синдел е направена инвестиция за модернизация за  над 50 млн. лв. Заложено е проектиране на жп възлите Русе, Горна Оряховица и Варна в размер на 6 млн. лева. Ще бъдат модернизирани гаровите райони в Червен бряг, Мездра и Плевен, предстои изграждане и на интермодалния терминал в Горна Оряховица.

Над 200 инженери ще са необходими за управление на модерните системи за влаковия трафик, каза още инж. Памукчийски.

По думите на бригаден генерал Маламов НВУ има готовност за подготовка на тези кадри.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Content is protected !!