„Прегарянето” при българските учители добива застрашителни размери

0

До седмица стартира програмата за рехабилитация на педагозите  със средства от Министерството на образованието

Какъв е процентът на българските учители, които са поразени от „прегаряне” в работата си, или т.н. бърнаут ефект, ще покаже изследване, което се прави момента в преподавателските среди. Миналата година статистиката е отчела, че 60 на сто от учителите са имали симптоми на бърнаут по време на дистанционното обучение. При 70 на сто прегаряне, упражняващите дадена професия изпадат в безразличие към това, което вършат. Ние сме с 10 на сто под тази граница, но това не е успокоително, напротив, застрашително е, защото  в европейските страни процентът на засегнатите от преумората е 35-40 на сто. Това съобщи във Велико Търново председателят на Синдикат „Образование“ при КТ „Подкрепа” д-р Юлиян Петров.

Червената  лампа доста ярко свети и мига и трябва да намерим начин да спасим учителите с компенсаторни механизми, които съществуват навсякъде по света. Те са свързани с финансови средства, но пък бърнаут ефекта на учителя не е личен проблем, а проблем на системата и държавата, посочи д-р Петров.

Той участва в среща с  педагогически специалисти от областта. На форума  бяха обсъдени възможностите за закрила на детето, социалният диалог, промените в Кодекса на труда, колективното трудово договаряне и т.н. Беше връчена и националната награда „Стоян Михайловски” за изявен педагог. Тази година тя идва в област Велико Търново. Носител на наградата – плакет, грамота и 500 лева,която се връчва за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело, е Елена Илиева – учител в СУ „Николай Катранов“ в Свищов. Тя има 26-годишен стаж като преподавател по предметите математика, астрономия и физика, човекът и природата, и информационни технологии. Стотици учители от страната са били номирирани за наградата и се радваме, че тя идва във вашата област, посочи д-р Петров.

Българските учители преживяха изключително труден период по време на коронакризата. Да не забравяме, че м. г. те буквално за три дена минаха към дистанционно обучение и то във формат, който малко страни в Европа успяха да реализират  – т.нар синхронно обучение. Това и последващите месеци доведоха до огромно изхабяване на педагозите, допълни д-р Юлиян Петров. Той напомни дългогодишните усилия на синдиката, на учителите да бъде призната втора категория труд  и подчерта, че тази година стартира националната програма  за рехабилитация, която ще е факт до седмица. Учителите ще могат да ползват базите за рехалибитация в страната, за да се лекуват от различни болести, като престоят им ще бъде поет от Министерството на образованието.

Намаляване на седмичното натоварване,  освобождаване от административната тежести, ползване на добавката от учителския пенсионен фонд и при ранно пенсиониране  и други цели са си поставили от Синдикат „Образование“ при КТ „Подкрепа.

Според синдикалиста е правилно решението от преди ден всички деца да се върнат в училище. Големите жертви на политическите решения са учениците от прогимназията и гимназията. Надявам се като млади организми да излязат бързо от ситуацията и преодолеят натрупаните дефицити, но трябва бързо да се върнем в училището и да излезем от психозата, която преживяхме и все още преживяваме, каза още д-р Юлиян Петров.

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *