Дрогираните шофьори – опасност, която сее страдания и смърт по родните пътища (част II)

0

Два пъти и половина са се увеличили водачите, установени от полицията, да шофират под въздействие и след употреба на наркотични вещества по пътищата в област Велико Търново. От 1 януари до 31 октомври миналата година са били засечени 61 дрогирани шофьори, за същия период тази година броят им вече е 137. Няма ден в полицейските сводки без присъствието на съобщения за такива нарушения. Някои от шофьорите си позволяват да седнат зад волана, надрусани с коктейли от по пет и повече вида наркотици.

Темата тревожи не само органите на реда, но и всички, които карат по пътищата на региона и страната. Бурна дискусия относно наказанията и контрола над такива водачи се разрази след смъртта на журналиста Милен Цветков, който беше убит от дрогиран шофьор на кръстовище в София. Постепенно обаче коментарите започнаха да заглъхват, претопени в другите актуални проблеми на обществото ни – ковид пандемия, политически страсти, инфлация… В същото време заплахата от това да станете жертва на неадекватен и надрусан шофьор, въпреки че сте професионален и отговорен водач, стои със страшна сила. В поредица от материали „Болярски новини“ представя различните аспекти на проблема чрез интервюта с полицаи, представители на правосъдието, на експерти от център по наркомании, на опитни автомобилисти и др.

Дрогираните шофьори – опасност, която сее страдания и смърт по родните пътища (част I)

Безотговорно и агресивно поведение, невъзможност за концентрация, гадене и повръщане, халюцинации, паник атаки, параноя, тремор, замайване и умора, заспиване. Това са само малка част от реакциите, които предизвиква употребата на различните видове наркотици. Те са особено рискови при шофьорите, които трябва във всеки един момент да са в състояние да вземат адекватни решения. Затова употребата на наркотици преди или по време на шофиране крие огромна опасност както за самите водачи, така и за всички останали участници в движението. Това обясняват експертите от Превантивен информационен център по наркомании към Община Велико Търново.

След преминаване на въздействието на наркотика, човек се чувства уморен и му е трудно да се концентрира.

Употребяващите канабис смятат, че могат да шофират след прием на веществото, защото карат по-бавно. Но това означава, че водачът на МПС избягва дейности, които изискват полагане на усилия. Изкривява се възприемането на времето и разстоянието и другите превозни средства изглеждат по-близки, отколкото са в действителност, посочва

 

Десислава Йорданова, (в средата) – председател на Превантивния информационен център по наркомании към Община Велико Търново,  коментира проблема заедно с психолозите от екипа си Теодора Василева и Снежина Венкова.

Специфични ефекти има при карането на автомобил след употреба на канабис и това са бавно шофиране;  избягване на задачи, които изискват усилие; повишено време за взимане на решения и реакции; неточна преценка на времето и разстоянието;  невъзможност да се поддържа права линия при шофиране; лош контрол на страничната дистанция.

Още по-сериозни са последствията при водачите, взели кокаин. Те обикновено предприемат агресивни маневри, карат с висока скорост, имат много слаб контрол върху автомобилите, изключително безотговорни са, добиват свръх увереност, която води до рисково поведение. Ефекти, които се появяват след преминаване на въздействието на кокаина са кокаина са липсата на реакции и сънливост, дори заспиване зад волана, обясняват експертите от Превантивния информационен център по наркомании.

Размазано зрение, чуване на усилени звуци, повишена умора и изтощение и отново агресия предизвиква употребата на екстази.

Амфетаминът (спийд) е стимулант, който кара хората да се чувстват по-будни и нащрек, дори по-уверени. Въпреки това той създава усещане за загуба на координация, която води до невъзможност за своевременно реагиране при опасни ситуации. Ефектът може да продължи до няколко часа (зависи от начина на прием и от индивидуалните особености на човека). Водачът на амфетамини чувства главоболие и замаяност, има сърцебиене и проблеми с дишането (задъхване, раздразнителен е, чувства безпокойство и тревожност, а след първоначаналната еуфория настъпват умора, изтощение и проблеми със съня.

LSD силно изкривява възприятието, създава визуални халюцинации и кара хората да се чувстват далеч от действителността. Ефектът след прием може да продължи до 12 часа. Винаги има риск от „лошо пътуване“, което да е плашещо и да поражда ужасяващи мисли и чувства.

Хероинът забавя реакциите, притъпява възприятията и засяга координацията. Въпреки, че   употребилият може да почувства еуфория, той може да стане сънлив и муден. Понякога ефектите  от него могат да продължат до 24 часа.

Кетаминът е упойка, което означава, че предизвиква усещане за отделяне от света наоколо, както и че има седативен ефект и притъпява болката. Кетаминът не може да причини свръхдоза, но е причина за много смъртни случаи в следствие на удавяне, падане от сгради и др., тъй като употребилите го не са наясно за света около тях.

 

Gamma Hydroxybutyrate (GHB) – в зависимост от дозата, GHB действа едновременно като седатив и стимулант, с ефекти, които продължават няколко часа.  При ниски дози може да предизвика еуфория и повишена общителност. При високи дози може да доведе до загуба на съзнание. Уврежда моторната координация и концентрация на вниманието, което води до невъзможност да се прецени скоростта на движение, както и да се шофира по права линия.  Употребилите GHB имат неясен говор, резки движения, разширени зеници, не могат да  съсредоточат, което води до хаотично шофиране.

Обобщение на ефектите при шофиране след употреба на наркотици:

Водачът е:

– враждебен, с деструктивно поведение, което може да доведе до предприемане на ненужни рискове.

– чувства се неспокоен, несигурен, страхува се без видима причина, което отвлича вниманието от шофирането.

–  чува въображаеми гласове, което отвлича вниманието от шофирането.

– не е в състояние да вижда ясно или да се фокусира, видимостта му е мъглива и изкривена.

– има объркани мисли и невъзможност за правилни умозаключения, което пречи на правилната преценка на скоростта и дистанцията.

– получава болезнени мускулни контракции, които пречат на водача да контролира МПС.

– има изкривени възприятия, не разчита правилно пътните знаци

– има увеличени зеници, което му пречи да се фокусира. Трудно му е изпълнението на няколко задачи по едно и също време, като управление на автомобила, смяна на скоростите и следена на огледалата.

– не може да прецени правилно рисковете.

– има усещане за преследване, което може да го накара да действа непредсказуемо.

– има тремори, а когато тялото трепери, не може да управлява колата безопасно.

– преследват го ужасяващи мисли и чувства, които го карат да предприема ненужни рискове и неочаквани маневри, има зрителни  халюцинации

drink and drive concept – sad drunk man sitting in the car after police alcohol test with alcometer

В зависимост от действието си върху централната нервна система, наркотиците биват разделени на три основни групи:

Стимуланти – веществата, които стимулират ЦНС. Употребата им създава усещане за повишени енергичност и бдителност, повишена самооценка и намалено усещане за умора. Към тях се отнасят: амфетамини, кокаин, никотин, кофеин.

Депресанти – вещества, които потискат ЦНС. Ефектите им са свързани с усещане за релаксация, сънливост, притъпяване на болката, потискане на емоциите. Към тях се отнасят: хероинът и всички други опиати и опиоиди, алкохолът, успокоителните и сънотворни лекарства.

Халюцигени – свързват се с промяна на възприятията, особено зрителните и слуховите халюцинации. Наблюдават се също промени в мисленето, настроението и самоосъзнаването. Към тази група се отнасят: LSD, канабис, магически гъби и други.

Различията на база ефектите от веществата невинаги са ясни. Някои вещества могат да имат смесен ефект, екстази – стимулира, но и променя възприятията. Трябва да се отбележи, че приема на наркотични вещества може да има различно влияние. Поради неяснотата в съдържанието на наркотика, взетото количество и организма на човек, един и същ наркотик може да окаже съвсем различно влияние и реакции на двама отделни души, посочват от Превантивния център по наркомании.

Актуални и модерни наркотични вещества през последните години са марихуана, амфетамини, метамфетамини и синтетични канабиноиди /синтетичните канабиноиди играят важна роля в бързото разрастване на пазара на новите психоактивни вещества, известни още като „легални“ или „дизайнерски наркотици“.

С всяка година пазарът се залива с все по-нови, по-опасни и лесно достъпни  през интернет платформи наркотични вещества. Употребяващите често пъти не само не знаят какви са рисковете и ефектите, но и дори не са сигурни какво точно приемат. Разполагането с повече средства само разширява палитрата на наркотични вещества, с които може да се експериментира. Както е известно за „наркотика на елита“ се е считал, че е белият прах или още наричан кокаина. Лесно достъпният, евтин и дори с възможност да се приготви в домашни условия „наркотикът на бедните“ е известен с десетките си имена: крек, кристал, лед или мет или метаамфетамин. Преди години това може би е било така, но във века на технологиите, човек може бързо и лесно да се сдобие с всяко едно наркотично вещество. Стига да има нужните средства и желание наркотика вече не се дели на „бедни и богати“.

За съжаление пораженията от употребата на наркотици са огромни. Особено, когато дрогираните шофьори седнат зад волана. И когато стават причина за смъртта и страданията на невинни хора, категорични са експертите от Превантивния информационен център по наркомании към Община Велико Търново.

М. Георгиева

(следва – какви наказания са предвидени в българското законодателство за дрогираните шофьори и каква е практиката в други европейски държави)

 

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *