От „Зелено движение“ са категорично против изграждането на завод за каменна вата край с. Върбовка

0

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

ПП „Зелено движение“ е категорично против инвестиционното намерение за изграждане на логистична и складова база за каменни фракции в Павликенското село Върбовка. Това заявяват в нарочна позиция съпредседателите на местната организация на зелените Роман Рачков и Илза Христова. Екозащитниците подкрепят гражданите на Павликени и Сухиндол, които не желаят общините им да се превърнат в сметището на България.

„Не искаме да блокираме или забавим завода за производство на каменна вата, но оправданите притеснения на общността, които чухме по време на обсъждането, следва да се приемат сериозно. Трябва да бъдат намерени по-устойчиви и екологични алтернативи за получаване на необходимата за производството енергия“, твърдят зелените. Според тях доклада за оценка въздействието на околната среда е неубедителен и буди тревога по отношение на: качество, количество и произход на използваното гориво за енергоизточника; заблуди по отношение на упрaвлението на отпадъците; опазване на водите; слабости на мониторинга върху съдържанието на замърсители в емисиите; не отчитане на значими здравни и социално-икономически рискове и т.н.

Според зелените инвестиционното намерение за бъдещия завод във Върбовка предвижда използването на около 420 000 тона RDF-гориво на година, което е приблизително колкото прогнозните годишни количества на RDF-производството на всичките 53 регионални сдружения за управление на отпадъците в България. Това означава, че сравнително чистият район на Павликени ще има незавидната участ да приютява и изгаря значима част от отпадъците на цяла България.

„Авторите на доклада безусловно приемат, че използваното гориво няма да съдържа опасни отпадъци и няма да съдържа устойчиви органични замърсители. В същото време инвеститорът не предвижда собствен или външен контрол на доставяните отпадъци, а разчита изцяло на проверка на придружаващата ги документация. Задължително условие за производството на висококачествени и същевременно икономически изгодни RDF-горива е правилното разделяне на различните групи отпадъци още при източника и стриктен контрол на опасните отпадъци, които не се смесват с рециклируемите и нерециклеруемите твърди битови отпадъци. Най-ефективният подход за това са индивидуалните събирателни контейнери, които позволяват контрол върху нарушителите, глоби и по-високи цени на услугата при липса на отговорно изхвърляне. За съжаление, в България сметосъбирането и контрола върху него са на отчайващо ниско ниво. Контейнерите за твърди битови отпадъци се използват масово като контейнери за всичко и изобилстват от разнородни опасни отпадъци“, твърдят зелените.

Според тях не повече от 1% от използваните от домакинствата опасни отпадъци се предават на регламентираните за това места. Останалата част попадат в общите контейнери или на нерегламентирани сметища край реки, поляни, гори, пътища и други подобни места. Това е предпоставка не само за лошо качество на произвежданите у нас RDF-суровини, но също и за високо съдържание на опасни отпадъци. Същевременно, общите контейнери за смесени битови отпадъци са на открито и често са с отворени капаци, което е предпоставка за висока влажност на RDF-суровината. Наличието на високо съдържание на фини частици метал и стъкло е също очаквана неблагоприятна характеристика на българските модифицирани горива от отпадъци, поради примитивното сметосъбиране и трудното отстраняване на тези частици по механичен път. Налице са множество предпоставки за производството на нискокачествени и опасни за околната среда горива от отпадъци. Подобряването на качеството им би струвало много средства и усилия за ръчно сортиране и сушене.

Имаме притеснения и че производителите на горивото от отпадъци извършват форма на самосертифициране и лесно биха могли да попълнят придружаващата доставката документация с невярно съдържание, докато лабораторния контрол на качеството на RDF-горивата, чието организиране е също тяхно, да не е представителен за цялата доставка, твърдят още от ПП „Зелено движение“.

 

 

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *