„Кмет, овчар, вдовица, змей“ е новият филм на великотърновката Елица Петкова. Лентата ще се бори за награди на международен фестивал
0Документалният филм на режисьорката Елица Петкова „Кмет, овчар, вдовица, змей“ ще бъде показан за първи път пред българска публика на 26-ия Международен София филм фест. Прожекцията е на 14 март от 18:00 ч. в кино Люмиер в рамките на конкурсната програма за документално кино. Световната премиера на „Кмет, овчар, вдовица, змей“ беше през 2021 г. на фестивала в Шанхай, а в Саарбрюкен лентата беше отличена с Наградата на филмовите критици за най-добър документален филм.
Филмът ни връща в село Пирин, където Елица Петкова снима пълнометражния си дебют „Жалейка“, който през 2016 г, спечели голямата награда на СФФ.
„Кмет, овчар, вдовица, змей“ се занимава с темата за „опустяването“ и отношението на местните жители към този процес. Филмът прави портрет на четирима местни жители от изолираното планинско селце, което навярно е последното място, където змейовете все още съществуват.
Георги е кмет на Пирин, борещ се срещу запустяването на селото, а мечтата му е да го превърне в туристическа атракция. Мария е вдовица, живееща с над 40-годишния си син, от когото очаква да си намери жена, която да я дари с внуци. Илия е овчар и обича да пие. Трудно му е да понесе упадъка на селото и е намерил утеха в гората, където живее в малка колиба, без електричество и течаща вода, заобиколен от добитък. Змеят Гинчо пък е местната звезда, който се радва на почитта и уважението на жителите на Пирин.
Елица Петкова ще представи филма си лично на премиерата, а компания на сцената ще й правят операторката Констанце Шмит, както и Петър Петров, който е асистент-режисьор и продуцент на филма. Публиката ще се запознае и с двама от героите на документалния разказ.
Работещата в Германия авторка е една от жените режисьорки, чиито филми попадат в специалната програма на 26-ия София филм фест „Жените в киното“. С 11 селектирани филма, дело на режисьорки, навлезли в киното през последните четири десетилетия, фестивалът си поставя за цел да подчертае ролята на жените в изграждане на облика на съвременното българско кино. Прожекцията на филма „Жалейка“ в рамките на специалната програма е на 9 март от 18:00 ч. в Дом на киното.
Родената във Велико Търново Елица Петкова следва философия и японистика в Германия, след което завършва кинорежисура в Берлин. Автор е на множество късометражни и три пълнометражни филма, които попадат в селекцията на фестивалите в Кан, Берлин, София, Шанхай, Тирана, а самата режисьорката получава покани да е член на журито в редица международни фестивали.
НАГРАДИ И ОТЛИЧИЯ
През 2015 г. филмът на Елица Петкова ABWESEND (ЛИПСВАЩ) е номиниран в състезателната програма Cinéfondation на 68-мото издание на фестивала в Кан. През 2016 г. първият ѝ пълнометражен игрален филм ЖАЛЕЙКА (ZHALEIKA) празнува премиера на 66-то издание на Берлинале, с номинация за „кристална мечка“, номинация за най-добър дебют и специално отличие от международното жури на секцията Generation. Следват множество международни фестивални участия и награди, сред тях и наградата за най–добър филм на 20-то издание на Международния София филм фест.
През 2018 г. Елица Петкова е поканена да участва в Berlinale Talents. Членува в журито на множество международни фестивали. През 2020 г. Вторият ѝ пълнометражен филм EIN FISCH, DER AUF DEM RÜCKEN SCHWIMMT (РИБА, ПЛУВАЩА ПО ГРЪБ) е поканен на 70-то издание на Берлинале в категорията „Перспектива немско кино“. Филмът участва и в състезателната международна програма на 24-то издание на София Филм Фест и печели наградата за най-добра режисура на Международния филмов фестивал в Тирана. 2020 г. Елица е отличена със стипендията на Вим Вендерс, а 2021 г. игралният проект РАБОТНИКЪТ печели на база сценарий наградата Компаньон на 71-то Берлинале.
Третият пълнометражен и документален филм КМЕТ, ОВЧАР, ВДОВИЦА, ЗМЕЙ е със световна премиера на фестивала в Шанхай през 2021 г., а през януари тази година печели наградата на филмовите критици за най-добър документален филм на 43-тия Филмов фестивал Макс Офюлс Прайз в Саарбрюкен.