февруари 23, 2024

Студенти от ВТУ обучават българчета в училища във Франция и Италия

0
Студентите от ВТУ “Св. св. Кирил и Методий” Поля Димитрова и Ванеса Иванова са на практика по програма „Еразъм +“ в българските училища зад граница „Дора Габе“ в Тулуза, Франция, и „АзБуки“ в Рим и Колеферо, Италия. Те са сред студентите в инициативата „Маратон за герои“, благодарение на която имат възможност да работят с българчета в чужбина през този семестър. И двете учат в специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“ на Педагогическия факултет на висшето учебно заведение в старата столица.
Поля Димитрова е в четвърти курс. Тя взема решение за включване в практика през седми семестър на обучението си след гостуването на „Маратон за герои“ през м. април 2022 г. в българското училище в Тулуза и последвалата покана за практика на студенти там от г-жа Камелия Конакчиева, директор на училищата в Париж, Тулуза и Лил. Доц. д-р Катя Симеонова, по чиято идея се провежда „Маратон за герои“ вече трети семестър, не се поколебава да мотивира студентите от екипа на Поля да предприемат тази важна стъпка в тяхното професионална подготовка. Единствено Поля от екипа се решава.
„Това е повече от предизвикателство за мен. Мечтата ми е да работя с деца и когато чух от доц. Симеонова, че мога да я осъществя с българчета в чужбина, се въодушевих много и съобщих новината пред семейството си почти веднага. Да видя как инициативата ни с маратоните ни се разраства и предоставя нови възможности за нашето развитие като педагози е най-голямата награда за четирите години на обучение за мен.
Още с пристигането ми в Тулуза разбрах, че няма да бъда стажант учител, а направо учител на смесена паралелка от втори, трети и четвърти клас, и ще преподавам на децата по „Човекът и обществото“, ще работя с подготвителната група и ще ръководя занималнята на най-малките“ – разказва Поля, като споделя, че часовете, прекарани с „Маратон за герои“ са едни от най-приятните и си заслужават репетициите, очакванията, маратоните, отделеното извънаудиторно време в подготовка и представления. Поля пожелава на бъдещите третокурсници да продължат инициативата, да са вдъхновени и да участват в името на българчетата в чужбина, да бъдат смели и да предприемат вълнуващото приключение – практика по програма „Еразъм+“ в българските училища зад граница, подкрепени от своя преподавател и вдъхновител доц. д-р Симеонова.
Ванеса Иванова е третокурсник, който смело решава да поеме по пътя на предизвикателствата и подава заявление за практика в българското училище в Рим и Колеферо. Предложението за практика там идва от директорката на училището г-жа Мариола Георгиева след участието на студентите от четвърти курс в специалност Предучилищна и начална училищна педагогика с „Маратон за герои“ през м. май.
В Рим и Колеферо Ванеса е повече от очаквана, тъй като работа има достатъчно, а и децата в училището обичат учителите си и предизвикателството да общуват с много и различни хора. „Всичко е чудесно. Децата са много добри, ученолюбиви и старателни. Работя върху българския език на децата, разширявам познанията им за българската култура и традиции. Включвам в обучението им и малки проекти с моделиране и изрязване, есенни проекти с природни материали. Обвързваме, например, българския език – лексика, слушане с разбиране и говорене, докато те правят нещо, което наистина им е интересно“ – споделя Ванеса.
За съжаление, тя пропуска участието си в „Маратон за герои“ през този семестър, но за сметка на това беше домакин на маратона, който се проведе онлайн на 29.10.2022 г., когато за учениците в българските училища в Рим и Колеферо в Италия, в които тя практикува, представиха своята драматизация, беседа и предизвикателства нейни състуденти и приятели от курса, които подготвят мобилност с цел практика през пролетта на 2023 г. в същото училище.
„Иновацията „Маратон за герои“ се роди спонтанно в един зимен ден на 2021 г. Мислите ми препускаха в търсене на вариант за разнообразяване на обучението с отдалечен достъп на моите студенти, когато при отварянето на една връзка неочаквано на екрана на компютъра ми се появи информация за книгата за деца на UNICEF „Моят герой си ти“. Нейната цел е да помогне на децата да разберат и приемат COVID-19. Съставена е от повече от 50 организации в хуманитарния сектор, сред които Световната здравна организация, Детският фонд на ООН, Върховният комисариат на ООН за бежанците, Международната федерация на Червения кръст и Червения полумесец и „Спасете децата“. Представих на студентите моята идея да изработят кукли, да подготвят сценарии в екипи и предизвикателства, и да осъществяваме срещи с деца в подготвителна група и начална училищна възраст, за да разговарят по темата за правилно поведение в пандемия, предпазване от вируса и психично здраве. Бяхме топло приети в много училища в България и много успешни.
През следващите два семестъра идеята се разрасна, сценариите на екипите от студенти се развиха и от идеите как да се борим с COVID-19, продължиха напред към надеждата в пандемия от COVID-19, разработена във втората книжка на UNICEF „Как могат децата могат да се надяват в пандемия“. Тогава поканихме и български училища зад граница, които ни приеха с отворени обятия. Нашата цел бе да дадем на децата надежда след дългите месеци ограничения и изолация. Запознавахме децата с различните герои и техните приключения от двете книжки, предразполагахме ги към за разговор, в който споделяхме взаимно своите мисли, емоции и мечти, вдъхвахме надежда и вяра, така че в тези трудни времена те да остават спокойни, вдъхновени, вярващи в себе си, и в доброто утре. Българските училища зад граница реагираха повече от добре и поканите буквално валяха. Студентите бяха щастливи, защото практикуваха, творяха, развиваха активно екипните си умения, импровизираха, радваха се на емоцията на децата от взаимното общуване“ – споделя доц. Симеонова.
Основната глобална тема на настоящия трети сезон на „Маратон за герои“ е опазване на планетата и живота, като отделните екипи имат различни акценти – от застрашени видове, климатични промени, зелени градове, разумно потребление, до унищожителната човешка дейност и дори правата на човека. Основна задача на маратоните през този семестър е засилване на българския компонент в беседите и предизвикателствата, за да се подпомогне обучението и възпитанието на българчетата в съботно-неделните училища зад граница за просвета, запазване на идентичността и благоденствие. „Взискателна съм към студентите относно техния изказ, правоговора, формулирането на въпросите, вниманието към детайлите в общуването с децата. Наричаме ги герои, защото учат и се развиват в чуждата държава, а в събота или неделя вместо да играят и да почиват, те учат в българското училище. Някои дори пътуват до него от други населени места, така че за мен е много важно да бъдем максимално добре подготвени и да сме в помощ на целия образователен процес, на дейностите на деца и учители.
Без точна формула за успех, ние успяхме да го постигнем с труд, вдъхновение, ентусиазъм и страст“ – разказва преподавателката.
По програма „Еразъм+“ е възможно многократно участие в практика и/или обучение в рамките на 12 месеца за всяка образователна степен (бакалавър, магистър, докторант) във всички форми на обучение. Великотърновският университет предлага възможности за практика по договорености, които могат да се намерят на следната връзка: https://erasmus-vtu.bg/studenti-i-doktoranti/praktika-v-es. Минималният период без прекъсване за практика е 2 месеца. Максималният период, който се финансира за всяка отделна академична година за всеки отделен работодател, е 4 месеца при финансиране чрез ВТУ и 6 месеца при финансиране чрез „Еразъм+“ консорциум АПАО.

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *