Многомилионният кредит за двата моста – пари на вятъра или ефективна инвестиция?

0
мм

 

 

Ще се провали ли община Велико Търново в реализацията на поредната инвестиция или ще съумее да се впише във всички срокове и процедури по реализацията на трансграничен проект, който включва рехабилитация и реконструкция на ул. „Опълченска“ и още няколко участъка от кв. Света гора плюс изграждането на два моста над река Янтра? Въпросът е резонен след като през настоящия мандат фиаско претърпя проектът с Експозиционния център, който търновци нарекоха „Ноевия ковчег“, а дейностите по Интегрирания градски транспорт закъсняват драстично. Част от отговора ще стане ясен в четвъртък на сесия на Великотърновския общински съвет, на който ще се реши дали общината да тегли рекорден кредит от 6,4 млн. лв. за направата на два моста.

Както „Болярски новини“ вече информира кредитът е с рекордния срок от 15 години и с доста висока лихва. Ще се иска от държавния Фонд „ФЛАГ“ и ще бъде обезпечен с настоящи и бъдещи общински приходи, както и трансфери за местни дейности. Впрочем, парите се искат от фонда, защото общината е надвишила допустимите параметри за вземане на заеми…

Ясно е, че във Великотърновския общински съвет има мнозинство, което да одобри рекордния кредит. А точката няма как да бъде отложена, тъй като по закон нито една община не може да тегли заем девет месеца преди предстоящия местен вот. За мнозина е ясно и нещо друго – този проект ще се ползва като част от предизборната кампания на кмета инж. Даниел Панов, за който е почти сигурно, че ще се кандидатира за четвърти мандат. Кредитът от близо 6,4 млн. лв. се иска само за построяването на два нови моста. Всеки от тях ще е с дължина едва…70,5 метра, става ясно от проектите, които само редактор на „Болярски новини“ видя. Те са дело на фирма „Стройнорм“ ЕООД.

 

Според инж. Цанко Бояджиев, който е началник на отдел „Техническа инфраструктура“ в община Велико Търново строителството на двете съоръжения е напълно възможно да се случи до края на тази година, каквито са изискванията по проекта. Според противници на кредита обаче общината не може да направи една улица за една година без ремонт на ремонта, или да възстанови безпроблемно моста на р. Белица в Дебелец, камо ли да изгради две съоръжения да края на 2023 г. Единият мост ще е на около 50 метра източно от Бейския в кв. „Света гора“, а другият – на около 40 метра източно от въжения мост. Дължината им ще е по около 71 метра с габарит 7 метра. Т.е. ще имат по две ленти за движение с широчина 3,5 метра. Ще бъдат изградени и по два тротоара с широчина 2 метра. Мостовете няма да имат ограничения за тонажа на пътните превозни средства твърди  още инж. Бояджиев. Само че никой не казва какъв ще е полезния ефект от тях и с колко точно ще бъде облекчен трафика, каквато е идеята за изграждането им. Очевидно  подробен анализ или не е правен, или не е удобен за показване, а обосновката, с която е кандидатствано по проекта през 2018 г. не е налична. От общината твърдят, че мостовете ще са алтернатива на задръстванията, особено когато старата част на Велико Търново е затворена, което често се случва заради различни събития. Но анализът дали това наистина е така не е публичен…

 

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *