Актьорът и режисьор Стоян Радев: Театърът не е поточна линия за роли. Той е провокация, риск и приключение

0
475428451_1158212479013938_4570858323545235538_n

Иска ми се всички българи да сме по-смирени, но не и примирени

Снощи великотърновската публика аплодира сърдечно постановката „Под игото” на Варненския театър. В ролята на Кириак Стефчов се превъплъти актьорът Стоян Радев. В навечерието на националния празник на България 3-и март разговаряме с артиста и режисьор за героизма, за предателствата, за въстанията и патриотизма …

Наричат Стоян Радев актьорът с невероятните сини очи, творецът, който не работи, а живее в театъра, любимият „злодей” на театралната и филмова публика.

Роденият във  Варна Стоян Радев е възпитаник на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“  в класа на проф. Богдан Сърчаджиев и проф. Пламен Марков. Носител е на десетки награди, сред които „Икар” за главна мъжка роля в „Ричард III”, „Звезда на Варна”, Награда на фондация „Отворено общество, има няколко номинации „Аскеер” и „Икар” и др.

На сцената на Драматичен театър  „Стоян Бъчваров“ – Варна е изиграл десетки роли, зрителите го познават и от участието му в обичани филми и телевизионни сериали, сред които „Дървото на живота“, „Недадените“, „Седем часа разлика“, „Под прикритие“ , „Съни Бийч” и др. Една от последните му роли в киното е във филма „Гунди”, който се превърна в сензация на българското кинопроизводство през последните години.

Освен като актьор, Стоян Радев работи и като режисьор. За да не го бъркат с колегата му съименник Стоян Радев, добавя към името си инициалите Ге.К. – първите букви на родното му село Генерал Киселово.   

Със съпругата си Веселина Михалкова ръководят успешната театрална школа Студио „Театър” във Варна.

 

Г-н Радев, 131 години след излизане на романа „Под игото”, кои са новите Кириак Стефчовци, имаме ли още Бойчо Огняновци в обществото?

– Да, имаме Кириак Стефчовци, много ми се иска да вярвам, че имаме и Бойчо Огняновци. Може би на последните не им е дошъл още часът да се заявят категорично като в романа.Времената са различни, променени, трудно е да се прави такъв паралел.

– В пиесата играете предателя, интриганта, шпионина Кириак Стефчов, но сте мечтал за друга роля? Коя е тя и защо?

– /смее се/. Да, мечтаех да изиграя Хаджи Ровоама. Това беше една закачка, забавление , което близо една година си водихме с режисьорката Бина Харалампиева. Като ми каза, че ще играя Кириак Стефчов, й отвърнах: „Да! Ще има едно зло и кой да го играе, пак аз. Дай поне да играя Хаджи Ровоама – пак зло, ама женско…” И тя малко ме подлъга, че се е съгласила, но накрая си надви на нейното.

– „Под игото” е книга за въстанието. Имаме ли въстания сега, какви са ни въстаниците?

– За да имаме въстание, не трябва ли да имаме нещо, срещу което да въстанем, да променим? За целта са ни нужни идеали – силни, горещи. Но хората отпреди повече от век са толкова различни от съвременниците ни! И не го казвам с негативни чувства.

– Спекулираме ли с думата патриотизъм? Правим ли разлика между патриотизъм и патриотарство?

– Май често не знаем какво точно означава това. Криворазбраното въстаничество срещу криворазбраните идеали в днешни дни са много, много далеч от „пиянството” на народа ни преди близо 150 години.

– През последните години имаше опити да се редактира романът, да се заменят остарелите думи. Какво мислите за това?

– Бях против да се осъвременява романът, но все повече си мисля, че за да го разберат сегашните поколения, езикът трябва да се доближи до тях. Аз работя с много млади хора и виждам, че техният език е различен, те не знаят много от архаизмите. За да се разбирам с тях, трябва да знам техния език. Но не съм специалист, не разбирам от тези неща.

– Защо спектакълът „Под игото” пълни залите? Знаете, че всеки, който посегне към Вазов на сцената, рискува.

– Да, може би в това, че залите са пълни, се намира отговор и на предишните ви въпроси. Вчера /26.02. / играхме две представления в Перник. В салона имаше много ученици от различни възрасти. Не шукнаха през цялото време. Надявам се, че сме ги пленили с нашата работа, те слушаха и гледаха с любопитство. Нашият спектакъл е комуникативен, не е архаичен и може би с това печели публиката.

– Преди около месец за пореден път играхте блестящо Салиери в постановката „Амадеус” във Варна. Какво човешко чувство е завистта? Защо често я идентифицираме като типично българска черта?

– Аз по принцип не харесвам, когато идентифицираме българите с негативизми. Завистта е порок човешки, както и много други. Не е само българска черта. „Амадеус” и цялата история на Салиери го доказва. Завистта може да бъде унищожителна, да. Но все пак има и дребнава завист – лошотия, има и благородна завист. Такава съм усещал най-често в професионален план. Казвал съм си за колега: завиждам му, че е получил тази роля и толкова хубаво я изигра, но го казвам с възхищение, не с лоши чувства.

– Освен талантлив актьор, вие сте и не по-малко успешен режисьор. Къде ви по-комфортно – върху сцената, или пред нея?

– Опитвам се никъде да не ми е уютно и комфортно! Искам да е точно обратното, да е ново, непознато, мъгляво и да търся правилния път и смисъл. Неясното провокира, приключенията и рисковете водят до истински резултати! Аз не съм копнял за тази професия, за да бъда на поточната линия, да „произвеждам” роля след роля. Театърът не е производство. Да, в репертоарните театри не винаги имаме избор на ролите, имаме разпределения, но творческото усилие е да предизвикаме в себе си потенциал, който може дори сами да не подозираме. Затова разчитаме и на сценаристите, на режисьорите, на композиторите, на хореографите, на колегите актьори, за да се вплетем в общо приключение. Полагам неистови усилия в тази посока и слава богу, успявам.

 

– През последните години направихте силни филмови образи. Често говорим с копнеж за старото българско кино, но напоследък забелязваме възход в тази сфера на културата у нас. Как се случи това?

– Не съм мислил за тези процеси. Може би е трябвало да мине време, може би е трябвало да изтече зелената, червената, черната вода, за да дойде златната вода. Т.нар. години на прехода бяха дълго и мъгляво време. Трябваше да се извърви един труден път, но, да – в момента имаме добри български филми, публиката се върна в залите.

 

– Очаквахте ли успеха на „Гунди”? Какво знаехте за прототипа на героя, която изиграхте?

– Да. Очаквах да се получи точно такъв филм, след като прочетох сценария и след като като познавах режисьора, оператора и целия технически екип. Не познавах Павел Иванов и Александра Свиленова, които играха главните роли, но още през първия снимачен ден си казах, че това е превъзходен кастинг за ролите. Бях сигурен, че филмът ще е успешен, но си признавам, че за чак такъв бум не бях подготвен.

А за моя герой знаех твърде малко, самата Лита, вдовицата на Гунди, знае малко за него.

– Ръководите от години успешна театрална школа във Варна. Какво е първото нещо, което казвате на младите хора, които искат да учат при вас?

– Първото, което ги питам, е защо идват, какъв е личният им мотив и искам да го потърсят дълбоко в себе си. Да прозрат дали наистина искат да се занимават точно с това. Някои очакват просто приятно прекарване на съботите и неделите, други са заредени с желание да играят, трети съвместяват влечението си към медицина, право или точни науки с театъра. Някои интровертни личности търсят свобода. Опитвам се да им покажа какво е театърът отвътре и че е съвсем различен от това, което изглежда от салона.

– Вие сте варненец, но разбрах, че рекордът ви на плажа е бил около 5 минути. Затова пък сте влюбен в планините?

– /смее се/ Наистина не мога да стоя на плажа, около пет минути издържах един път. Привличането ми към планините не е случайно, моят род е от Еленския край. А и морските хора търсят планината, не случайно къщите около Елена и Трявна са изкупени от варненци… Планината ме успокоява, пречиства ме. Обожавам Родопите, но много обичам и Стара планина. Не съм от планинарите, които правят дълги преходи. По-скоро търся хармонията, спокойствието. Може би точно затова пък голяма част от хората обичат да съзерцават морето. Въпрос на усещане е.

– Какво още пожелаете на българите преди националния ни празник?

– Трудно е да отговоря. Мисля че има две неща, които пропускаме около себе си, а те са важни. Трябва ни смирение, но не покорност, не става дума за главата, дето сабя не я сече, а вътрешно смирение, възможност да премислим себе си. Не понасям израза „Съсипаха я тази държава”. Кой я съсипа, нали това сме ние, всички ние. Той казва „съсипаха я” и си хвърля фаса на улицата, хвърля си боклука през терасата, псува, бие се. Нямаме смирение, а ни е нужно да се успокоим. Ние сме истерични във всичко – и в радостта, и в мъката.

В момента репетираме пиесата „Лавандулови момичета”, премиерата е на 27 март и на 28 март във Варна. Още на първата репетиция казах на актьорите , че искам да разкажем история на едни тихи, кротки и смирени хора, които търсят и намират любов. Представлението е нежно, като обвито в мъгла, то е драма, но е и смешно. Ще бъда щастлив , ако хората се отпуснат в салона и бъдат спокойни. Дори накрая безшумно да ръкопляскат, ще е комплимент за нас.

Затова пожелавам на всички българи, дори да звучи романтично и нереалистично, да потърсим покой и смирение в себе си, но да не се примиряваме. Агресията не води до никъде, има други начини да извоюваме това, което искаме.

About Post Author

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *